بارگیری صفحه

ایمیل:

Sanjesh_portal@yahoo.com

مشاوره روش‌های مطالعه در کنکور دکتری و ارشد ۵

سنجش امیرکبیر

مشاوره روش‌های مطالعه در کنکور دکتری و ارشد ۵

 

مشاوره روش‌های مطالعه در کنکور

سوال: چگونه از علامت گذاری و حاشیه‌نویسی در مطالعه کتب و جزوات آزمون  دکتری و ارشد باید استفاده کرد؟

پاسخ: در این مرحله سعی کنید سطوح اهمیت را توسط علامت‌هایی از هم متمایز کنید برای این کار می‌توانید از علائمی مانند پرانتز، ضربدر، خط کشی و یا رنگ کردن استفاده کنید. هدف این کار سرعت بخشیدن به امر مرور و یافتن نکات اصلی و مهم متن است. همچنین در حاشیه سمت راست هر پاراگراف با استفاده از یک یا دو عبارت کوتاه، موضوع اصلی مورد بحث در آن پاراگراف را مشخص کنید.

 

سوال: برای مطالعه آزمون دکتری و ارشد چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

پاسخ:

۱- در فاصله زمانی ساعت ۱۱:۳۰ شب تا ۵ صبح مطلقاً مطالعه نکنید و حتماً در این ساعات بخوابید.

 

۲- تا دست کم یک ساعت پس از صرف غذا مطالعه نکنید.

 

۳- خود را به مطالعه در زمان‌های خاص و مناسب شرطی کنید.

 

۴- با صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست.

 

۵- در هنگام خلاصه‌نویسی بهتر است در کنار هر مطلب یا زیر آن ۴ تا ۵ سانتی‌متر جا برای اضافه نمودن مطالب بعدی در نظر بگیرید. (بهتر است خلاصه‌نویسی روی برگه انجام شود تا برای اضافه کردن مطالب بعدی مرتبط با موضوع برگه جدیدی به برگه قبل ضمیمه کنید).

 

۶- هیچ‌گاه در حین مطالعه (همزمان با خواندن) خلاصه‌نویسی نکنید، زیرا هر کدام از این دو فعالیت (خواندن – خلاصه نویسی) نیازمند فعالیت و فرایند فیزیکی – مغزی مجزا می‌باشند در غیر این صورت در هر دو عمل اخلال ایجاد می‌شود.

 

۷- خلاصه‌برداری از منابع مختلف انجام شود و همه این خلاصه‌ها در کنار هم قرار گیرند یعنی یادداشت‌های برداشته شده درباره یک موضوع از گفته‌های استاد – کتاب و کتاب تست در کنار هم قرار گیرند.

 

۸- سوالات و تست‌ها به سمت مفهومی شدن حرکت می‌کنند پس همه مطالب باید عمیق خوانده شوند.

 

۹- اگر با چند بار خواندن مطلبی متوجه آن نمی‌شوید برای فهم آن اصرار نکنید کنار آن مطلب علامت گذاشته و از آن بگذرید و بعداً به آن مراجعه کنید.

 

۱۰- یادداشت‌برداری در حین مطالعه دروس، باعث افزایش تمرکز و دقت می‌شود. سعی کنید خلاصه دروسی را که مطالعه می‌کنید در دفترچه جذاب قابل‌حملی بنویسید.

 

۱۱- برای مرور لازم نیست همه کتاب‌ها را ورق بزنید. یادداشت‌برداری علاوه برافزایش دقت و یادگیری فرد، باعث کاهش حجم مطالب و آسان‌شدن مرور آن‌ها می‌شود.

 

۱۲- هنگام مطالعه دروس تفهیمی که بعضاً دارای فرمول‌های طویل می‌باشند، می‌توانید فرمول‌ها را به‌صورت رمزی و یا ترانه‌ای تبدیل کنید.

 

۱۳- در حدود ۳۰ دقیقه پس از یادگیری، ۴۰% داده‌های واردشده به حافظه فراموش می‌شوند، پس از حدود ۲ الی ۳ ساعت پس از مطالعه ۶۰%، بعد از ۱۲ الی ۲۴ ساعت ۷۰%، پس از ۲ روز ۷۵% و پس از حدود ۳ روز ۸۰% مطالب فراموش می‌شوند.

 

۱۴- تحقیقات نشان می‌دهد که ساعاتی از شبانه روز بهترین زمان برای مطالعه هستند، مثل حدود ساعت ۱۰ صبح و ۲ نیمه‌شب، در این دو ساعت منحنی یادگیری بسیار بالاست. علاوه بر این حدود ساعت ۳ بعدازظهر منحنی یادگیری در پایین‌ترین نقطه خود قرار دارد، بنابراین زمان مناسبی برای مطالعه نیست.

 

۱۵- همیشه به گونه‌ای مطالعه کنید که گویا قرار است، مطلب مورد مطالعه را برای فردی توضیح دهید. اگر می‌توانید همین کار را انجام دهید. یعنی به دوستانتان درس را دوباره توضیح دهید.

 

۱۶- بین مطالبی که مطالعه می‌کنید با مطالبی که قبلاً یاد گرفته‌اید ارتباط برقرار کنید. مثال و نمونه‌هایی برای مطالب مورد مطالعه پیدا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

 

۱۷- اوقات درس خواندن خود را از کم به زیاد برنامه‌ریزی کنید. یعنی ابتدا با ساعات کمتر شروع کنید و سپس به مرور تعداد ساعات فعالیت درسی خود تعداد ساعات فعالیت درسی خود را افزایش دهید.

 

۱۸- زیاد دوره کردن دروس مهم نیست، مهم این است که خوب و کامل دوره کنید.

 

 

۱۹- سعی کنید محدود سوالاتی را که در آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری مطرح خواهد شد، حدس زده و بیشتر به آن‌ها بپردازید برای این منظور، سوالات آزمون‌های سال‌های گذشته به ما کمک خواهند کرد.

 

۲۰- به جای پرداختن به جنبه‌های منفی، همواره یک تصویر ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب، به موفقیت خود امیدوار باشید.

 

۲۱- موبایل را از خودتان دور کنید. لطفاً در این چند ماه که در آزمون ارشد شرکت می‌کنید هنگام مطالعه موبایل را کنار خودتان نگذارید. آن را روی حالت بی‌صدا بگذارید و داخل کشو و یا داخل کیفتان قرار دهید.

 

۲۲- هنگام مطالعه پیامک بازی نکنید، از فرستادن لطیفه‌های غیرضروری و … جداً اجتناب کنید. فقط وقتتان را در این مدت هدر می‌دهید. باور کنید همیشه فرصت برای پیامک‌بازی، تماشای تلویزیون یا به سینما رفتن و … دارید. اما همیشه فرصت ندارید که آزمون دهید.

 

۲۳- فقط لطف کنید کمتر از ۴ساعت مطالعه نداشته باشید چون واقعاً ۴ ساعت مطالعه در روز خیلی دشوار نیست و شما به راحتی می‌توانید به این عدد دست بیابید.

 

۲۴- کیفیت را هیچ گاه فدای کمیت نکنید. فقط تمام سعی خودتان را بکنید که هر چه می‌خواهید مفیدِمفید باشد. این طور اگر شما ۶ ساعت هم بخوانید ولی با میزان تمرکز مثلاً ۸۰% بسیار بهتر است از ۱۲ ساعت مطالعه با تمرکز مثلاً ۲۰% پس به کیفیت بیش از کمیت اهمیت بدهید.

 

۲۵- هر درس را به گونه‌ای مطالعه کنید که حداقل بر ۷۵% مطالب آن مسلط شده باشید سپس با تست زدن ۲۵% دیگر بر کل درس مسلط شوید.

 

۲۶- به سرفصل‌هایی که بیشتر از آن‌ها  در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سؤال می‌آید بیشتر توجه کنید.

 

۲۷- مراقب سرفصل‌هایی هم که مثلاً دو سه سال ‌یک‌بار از آن‌ها سوال، آمده باشید. ممکن است در امسال که شما آزمون می‌دهید آن قسمت‌ها بیشتر سؤال طرح گردد.

 

۲۸- هیچ سرفصلی را رها کنید!!! تمام سرفصل‌ها را بخوانید تا جایی که ممکن است هیچ سرفصلی را بی‌اهمیت نپندارید.

 

۲۹- در دوران مطالعه ،خواب نیم تا یک‌ساعته، در ظهر بعد از ناهار بسیار مناسب است.

۳۰- تکرار و مداومت و خسته نشدن یکی از اصلی ترین فنون رسیدن به هدف است.

 

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون دکتری و ارشد به روش سنجش امیرکبیر

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

مشاوره روش‌های مطالعه در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱

نوشته بعدی

تست زنی کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۳ از دیدگاه سنجش امیرکبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی