بارگیری صفحه

مشاوره روش‌های مطالعه در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱

سنجش امیرکبیر

مشاوره روش‌های مطالعه در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱

موارد زیر سوالاتی بوده‌اند که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ در طی سال‌های اخیر از مشاوران سنجش امیرکبیر پرسش نموده‌اند.

سوال: سر جلسه کنکور درس زبان را چگونه می‌توان زد، اصلاً روش خواندن درس زبان چگونه است؟

پاسخ: چون بیشتر داوطلبین در درس زبان مشکل دارند پس یکی از بهترین امتیازها مطالعه درس زبان است گرامر در سطح متوسط و یادگیری تعدادی لغات مهم می‌تواند تا حد بسیار زیادی سطح زبان ما را بالا ببرد. توجه شود که زبان را باید روزانه خوانده و حداقل ۱ ساعت در برنامه‌ریزی قرار داده شود.

 

سوال: چرا از یک درس گاهاً ۲ یا ۳ جزوه یا کتاب وجود دارد آیا مطالب مختلف باعث سردرگمی داوطلب نمی‌شود؟

پاسخ: انتخاب این جزوات و کتب از روی تدبیر بوده است، سعی شده است خلاصه مباحث کتب مختلف از دیدگاه نویسندگان با مقاطع تحصیلی متفاوت از دانشگاه‌های غیر یکسان انتخاب شود تا داوطلب با طراحی هر گونه تستی، توسط هر شخصی از هر دانشگاهی بتواند موضع‌گیری ‌مناسبی داشته باشد.

 

سوال: چگونه زبان انگلیسی رادر آزمون کارشناسی ارشد و دکتری  مطالعه کرده و یاد بگیریم؟

پاسخ: زبان را برخلاف سایر دروس نباید به صورت پیوسته روزانه (مثلاً ۵ ساعت) مطالعه کرد بلکه حداقل ۱ ساعت و حداکثر ۲ ساعت روزانه برای خواندن این درس اختصاص دهید (مثلاً برای یک جزوه که ۱۰ یونیت دارد) روزی یک یونیت از آن را مطالعه و روزی ۵ لغت عمومی و ۵ لغت اختصاص حفظ کنید. آنچه را نباید فراموش کرد درس زبان را هیچوقت نباید از برنامه روزانه حذف کرد بعد از ۲ ماه حدود ۳۰۰ لغت زبان عمومی و تخصصی فراگرفته‌اید که در دور دوم درس خواندن می‌توانید یادگیری آن‌ها را تثبیت و در مرحله سوم درس خواندن با مرور بر آن‌ها تسلط شما بر درس زبان نمایان می‌شود. البته در جزوه زبان عمومی سنجش امیرکبیر به‌طور کامل نحوه مطالعه و روش‌های تست‌زدن این درس بیان شده است.

 

سوال: من حوصله خلاصه‌برداری ندارم و مطالب را داخل کتاب زیرشان خط می‌کشم آیا این کافی است؟

پاسخ: به دوستانی که می‌خواهند در کنکور قبول شده و رتبه‌ای عالی کسب کنند توصیه می‌کنیم حتماً خلاصه‌برداری کنند تا بتوانند از زمان خود نهایت استفاده و نتیجه را کسب کنند. البته زیر مطالب کتاب با ماژیک هایلایت‌کردن و خط کشیدن نیز مفید است ولی شاید بازدهی ۵۰% داشته باشد. حتماً سعی کنید تا نزدیک کنکور که اضطراب و استرس برای داوطلبان وجود دارد و فرصت مطالعه دوباره همه جزوات و کتب وجود ندارد. داوطلب بتواند با مرور برنامه‌ریزی شده، ماندگاری مطالب و یادگیری آن‌ها را تثبیت بخشد.

 

سوال: برای خواندن و مطالعه یک درس چگونه باید شروع کرد؟

پاسخ: ابتدا تمام مباحث آن را به صورت کلی و گذرا برانداز کنید و سعی کنید برای خود سوالاتی از مباحث فصول مطرح نمایید بعد از ۵ دقیقه مطالعه کلی کتاب از درس اول شروع کنید بعد از خواندن نکته نکته یا جزء جزء مطالب حتماً در انتها باید بتوانید ارتباطی بین تمام اجزاء مطالب خوانده شده برقرار کنید. انجام این مهم امکان‌پذیر نیست مگر این‌که قبل از آن که خواندن درس را شروع کرده باشید چهارچوب یا طرح کلی از آن را در ذهن خود ایجاد کرده باشیم.

 

سوال: آیا می‌شود بدون درس خواندن و با توجه به روش‌های مهندسی معکوس و روش‌های تست‌زنی در کنکور و مدیریت زمان در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری قبول شد؟

پاسخ: خیر با روش‌های فوق به تنهایی نمی‌توان در کنکور قبول شد با یک مثال کارآئی این روش را مطرح نمائیم. سربازی را در میدان جنگ در نظر بگیرید این سرباز جهت جنگیدن نیاز به تفنگ، قمقمه آب، سرنیزه، فشنگ، نقشه منطقه جنگی، تاکتیک‌های رزم شبانه و نبرد تن به تن، چگونگی شناسائی دوست و دشمن در منطقه جنگی و. . . دارد. شبیه سازی مثال فوق با درس خواندن ما بدین گونه است که دانش و معلومات شما در سر جلسه کنکور همانند اسلحه سرباز و فشنگ‌های آن است و سایر وسایل جانبی به عنوان روش‌های تست‌زنی و مهندسی معکوس، مدیریت زمان می‌باشد. بنابراین داوطلب علاوه بر مهارت‌های مطالعه و معلومات خوانده شده نیاز به آشنائی با روش‌های میانبر، روش خواندن تست‌ها، نوع اهمیت دروس، تقدم پاسخگویی به درس‌ها در جلسه کنکور، مدیریت زمان، روش‌های مهندسی معکوس، برای تست‌هایی که شک داریم و بین ۲ یا ۳ گزینه مانده‌ایم، انجام تکنیک تریز قبل از کنکور و کمک به ما در پیش بینی نتیجه‌ای که قرار است عایدمان شود می‌باشد.

 

سوال: من تمام درسها را خوانده‌ام و قصد دارم رتبه‌ای تک رقمی  در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری کسب کنم، از کجا بدانم که می‌توانم چنین نتیجه‌ای کسب کنم یا به عبارت دیگر روش‌های پیشرفته تسلط بر مطالب چه می‌باشند؟

پاسخ: شما اگر طبق برنامه‌ریزی، درس‌های خود را مطالعه کرده و تمام کتب و جزوات خوانده شده را خلاصه‌برداری کرده‌اید می‌توانید روش‌های پیشرفته زیر را انجام بدهید. مطمئن باشید روش‌های زیر شما را به صورت صددرصد به هدفتان نزدیک می‌کند چون که این روش جواب خود را پس داده است و رتبه‌های برتر سال‌های گذشته از این روش استفاده کرده‌‌اند. این متد راهی است که معمولاً افراد آن را فاش نمی‌سازند و اما این روش یا روش‌ها چه می‌باشند؟

 

سوال: چگونه می‌توانم دروس را مطالعه کنم که به صورت پایه‌ای قوی شوم و ماندگاری مطالب در ذهنم تثبیت یابد؟

پاسخ: یکی از بهترین روش‌ها انتخاب یک دوست جهت خواندن درس با او و حل و بحث مطالب خوانده شده است (این روش را به صورت جدی برای داوطلبان آقا توصیه می‌کنیم شاید برای داوطلبان خانم به صورت صد در صد جواب ندهد) بدین صورت که شما می‌توانید مطالب خوانده شده را به صورت خلاصه برای دوستتان ارائه نمایید. این ارائه به شما کمک می‌کند تا مطالبی را که فهمیده‌اید ارائه کنید چون آدمی تا موقعی که مطلبی را به صورت کامل فرا‌‌نگرفته است نمی‌تواند به صورت درست ارائه کند. لذا شما می‌توانید مباحثی از دروس را که نمی‌فهمید یادداشت کرده و در زمان‌هایی خاص این مشکلات را مطرح کنید مطمئناً دو نظر یا دو دیدگاه یا دو فکر می‌تواند بهتر مسائل پیچیده را حل کند.

 

سوال: من تست‌های سال‌های گذشته آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری را مطالعه می‌کنم ولی اتفاق می‌افتد که بعضی از تست‌ها را برای بار دوم نمی‌توانم حل کنم، علت آن چه می‌باشد؟

پاسخ: تستی را که شما نمی‌توانید حل کنید از آنجا ناشی می‌شود که جواب آن را از روی جواب تشریحی نگاه می‌کنید و روال منطقی جواب را یادگیری می‌کنید و به خیال خودتان تست را یاد گرفته‌اید در صورتی که شما مراحل حل تست را فقط دنبال کرده‌اید و خودتان به صورت جدی روی آن فکر نکرده‌اید یا این‌که در فرمول آن اعداد را جایگذاری نکرده‌اید. برای حل این مشکل و تسلط شما بر روی تست‌های سال‌های قبل به صورت جدی تکنیک تریز را که مبدع آن سنجش امیرکبیر است انجام دهید مطمئن باشید این همان راه حلی است که باعث می‌شود شما سر جلسه کنکور، تست‌های تکراری یا مشابه سال‌های قبل را به‌راحتی حل کنید.

 

سوال: چگونه می‌توان از روش ابعادی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری  کمک گرفت؟

پاسخ: این روش بیشتر در دروس محاسباتی کاربرد دارد لذا روشی است که ما بعد از حل تست‌ها توسط معلومات آن را پیشنهاد می‌کنیم. در این نوع تست‌ها به جای مقادیر پارامترها در فرمول یا تابع مساله، اعدادی مثل ۰، ، ۱، ، ، ،  و… در نظر می‌گیریم سپس با توجه به جواب بدست آمده، در جواب‌ها جستجو می‌کنیم که کدام گزینه با این شرایط خاص مساله سازگار است نمونه‌ای از این روش در جزوات سنجش امیرکبیر مثل مکانیک سیالات و ارتعاشات و… حل شده است.

 

سوال: برای هر کتاب یا جزوه چقدر باید وقت بگذاریم؟

پاسخ: شما با توجه به این‌که چند درس را باید امتحان بدهید و چقدر زمان دارید می‌توانید مشخص کنید برای هر کتاب چه زمانی مورد نیاز است ولی معمولاً برای هر درس حداقل ۳۰ ساعت زمان مورد نیاز است.

 

سوال: تقدم و تاخر تست‌زدن و درس خواندن چگونه است؟

پاسخ: تست‌زدن خالی بدون مطالعه درس روش اشتباه و نادرستی است، بهتر است ابتدا دروس را مطالعه کرده و بعد از تسلط نسبی بر روی دروس می‌توانید تست‌زدن را آغاز کنید.

 

سوال: آیا باید به صورت پیوسته مطالعه کرد و استراحت را به خاطر کمبود زمان حذف کرد؟

پاسخ: خیر شما باید به ازای هر ۴۵ دقیقه مطالعه مفید، ۵ دقیقه استراحت کنید و بعد از چند ساعت طولانی باید یک استراحت طولانی تر مثلاً ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در نظر بگیرید.

 

سوال: آیا بهتر نیست  برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دروسی را که شبیه هم هستند با هم بخوانیم تا زمان کمتری برای خواندن آن‌ها مصرف شود؟

پاسخ: خیر این روش مناسب نیست بهترین روش که بازدهی بسیار بالایی دارد این است که درس‌هایی را با هم بخوانیم که شبیه هم نباشند مثلاً درس فیزیولوژی و بیوفیزیک از رشته زیست شناسی یا درس مقاومت مصالح و مکانیک سیالات از رشته عمران.

 

سوال: داوطلبان سنجش امیرکبیر می پرسند چه کنیم که مطالب مطالعه شده فراموش نشوند؟

پاسخ: تنها راه فراموش نشدن مطالب، مرور مجدد دروس است. اگر مطالب مطالعه شده مرور نگردند در عرض یک هفته بیش از ۸۰% مطالب فراموش می‌گردند لذا توصیه می‌شود در انتهای هر روز مباحثی را که در آن روز مطالعه گردیده، مجدداً و به‌طور سریع مرور کنید. اما مهم‌تر از این، مرور در روز بعد است، لذا هر روز علاوه بر مطالعه قسمتی از جزوات یا کتب که مربوط به همان روز است. بخشی از جزوه را که دیروز مطالعه کرده‌اید را به‌طور سریع و اجمالی مرور کنید این امر سبب می‌شود که مطالب ملکه ذهن شما بشوند.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

اصول برنامه‌ریزی آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ به روش سنجش امیرکبیر

نوشته بعدی

مشاوره روش‌های مطالعه در کنکور ارشد و دکتری ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی