بارگیری صفحه

ایمیل:

Sanjesh_portal@yahoo.com

اصول برنامه‌ریزی آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ به روش سنجش امیرکبیر

اصول برنامه‌ریزی آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ به روش سنجش امیرکبیر

² اصل یکم: در طی سال آینده باید حس کنکور داشته باشید، یعنی هر کس شما را ببیند باید از سر و وضعتان! بفهمد که شما امسال کنکور آزمون ارشد یا دکتری دارید. قبلاً هم گفتیم که باید از روحیه و تصورات سال‌های پیش بیرون بیایید، هرگونه کار جانبی را کنار بگذارید و به این باور برسید که امسال تنها یک کار تعریف شده دارید و آن هم درس خواندن است. باورکنید بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی برای خودمان ساخته‌ و  مهم کرده‌ایم، آنقدر هم که ما فکر می‌کنیم بزرگ نیستند.

² اصل دوم: در شرایط معمولی یک داوطلب کنکور سنجش امیرکبیر، حدود ۶ تا ۸ ساعت خواب لازم دارد و به‌طور طبیعی، ۳ تا ۴ ساعت وقت شما در شبانه‌روز صرف کارهای روزمره می‌شود. آنچه که می‌ماند با توجه به اصل یک، قاعدتاً باید صرف درس خواندن شود. اشتباه نکنید، نمی‌خواهیم بگوییم در شبانه روز باید این‌قدر ساعت درس بخوانید. بلکه می‌خواهیم بگوییم که حواستان باشد، که چقدر فرصت برای درس خواندن در هر روز دارید. سعی کنید حداکثر بهره‌برداری از زمان را داشته باشید.

 

² اصل سوم: در طی این یک‌سال، هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی با خودتان مدارا نکنید و خودتان را تحویل نگیرید، مثلاً خسته‌ام و یا این‌که بازدهی ندارم و از این قبیل حرف‌ها.

 

² اصل چهارم: رهرو آن است که پیوسته رود (آهسته ذکر نشده شاید بدآموزی داشته باشد.) این کنکور یک مسابقه ماراتن است. نظم و برنامه‌ریزی مناسب، حرکت سنجیده و متناسب، عدم تحمیل فشارهای ناگهانی و برنامه‌ریزی‌های عجیب و غریب و فشرده، شناختن توانایی و استعداد خودتان در انجام کارها و درس خواندن (با توجه به اصل ۳) همه و همه لازم است. هر چقدر هم درگیر درس می‌شوید، باید مراقب وضعیت غذایی و خورد و خوراک و خواب خودتان باشید. باز هم تاکید می‌کنیم این یک ماراتن است و تنظیم انرژی، اجتناب ناپذیر.

 

² اصل پنجم: در ادامه اصل ۴ و این‌که باید یک روند معقول و پیوسته و یکنواخت در درس خواندن داشته باشید، بسیاری از داوطلبان اول هر هفته یا هر ماه تصمیم می‌گیرند درس‌خوان شوند این تصمیم گیری معمولاً با یک برنامه‌ریزی سنگین برای همان روز است. مثلاً داوطلبی که تا دیروز، روزی ۲ ساعت هم نمی‌توانسته درس بخواند، یک دفعه از اول ماه که تصمیم به درس خواندن گرفته، نیت می‌کند همان روز اول ۱۵ ساعت درس بخو‌اند. بدیهی است که این کار شدنی نیست، به علاوه آنکه عدم انجام آن ناراحتی نیز ایجاد می‌کند (به قول معروف سنگ بزرگ علامت نزدن است) پس حواستان باشد که برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نیز باید یک روند معقول و شتاب مناسب داشته باشد.

 

² اصل ششم: اخبار کنکور را از طریق سایت سنجش تکمیلی دات کام که به سایت سازمان سنجش، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت لینک شده است پیگیری کنید.

 

² اصل هفتم: یکی از مهم‌ترین اصول این است که خود را دست هر حکیم باشی که برای شما نسخه می‌پیچد نسپارید، حتی اگر کسی باشد که در کنکورهای سال گذشته نتایج خوبی گرفته باشد. هر کس شرایط خاص خود را دارد. استفاده از تجارب دیگران کار خوبی است، ولی تقلید کردن نه. این نسخه‌پیچی‌ها بسیار رایج است و حتی متاسفانه گاهی از روی دلسوزی است، ولی حیف که به منزله دوستی خاله خرسه است.

عموماً این نسخه پیچی‌ها به جای این‌که که داوطلب را به سمت درس خواندن و تلاش راهنمایی کند، بیشتر به سمت کارهای جانبی و انواع و اقسام اساتید و جزوه‌ها می‌کشاند.

یک سوال ساده: کنکور آزمون ارشد و دکتری برای سنجش معلومات شماست یا سنجش شنیده‌های شما؟

جواب سوال شما روشن است. حال فرض کنید داوطلبی، تمام وقت خود را، در انواع و اقسام کلاس‌ها بگذراند، صبح دانشگاه، بعدازظهر کلاس کنکور، جمعه‌ها کنکور آزمایشی، پس این داوطلب چه موقع درس می‌خواند؟! چه زمانی را برای حلاجی و تسلط نسبت به مطالب آموخته شده می‌گذارد؟ باید عاقل بود. مطمئن باشید مطلبی که داوطلب با تلاش و دقت نظر به دست آورده باشد، خیلی بهتر از لقمه جویده شده‌ای است که در دهان او گذاشته می‌شود و داوطلب فقط درصدد حفظ کردن آن باشد.

 

² اصل هشتم: یکی دیگر از این نسخه پیچی‌ها، ارجاع دادن داوطلبان به انواع و اقسام جزوه‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی است. در رنگ‌ها، ابعاد و اندازه‌های مختلف. بعضی طبقه‌بندی و قفسه‌بندی شده، تالیف چندین استاد، که همه هم ادعا می‌کنند بهترین هستند. متاسفانه رفتن سمت این جزوات و کتب بعضاً تا آنجا می‌کشد که داوطلب کارتن کارتن کتاب و جزوه را روی هم انباشته می‌کند.

یک سوال ساده: این همه کتاب و جزوه را کی می‌خواهید بخوانید؟ این‌ها فقط باعث عذاب می‌شوند. دلشوره و نگرانی که این را بخوانم یا آن را. دوستم می‌گفت این یکی را بخوانم! ولی استاد می‌گفت آن یکی را، کتاب فروش محل می‌گوید آنکه رنگش قرمز است و پدر و مادر می‌گویند همه آن‌ها را و…. دست آخر هم به هر کدام آن‌ها یک نگاهی می‌اندازیم و زخمی به هر کدام می‌زنیم غافل از این‌که یک ده آباد به از صد شهر ویران.

همه این‌ها را گفتیم که این مطلب را بگوییم: هیچ‌گاه فراموش نکنید که مهم‌ترین منبع مطالعاتی شما، کتب مرجع دانشگاهی و جزوات دانشگاهی است. سوالات کنکور سراسری از این‌گونه منابع طرح می‌شوند. هر موقع بر منابع ذکر شده کاملاً مسلط شدید، آن وقت به سراغ منابع دیگر بروید.

 

² اصل نهم: به ارتباط درسی با یکدیگر بها دهید. تصوری که در مورد ارتباط درسی وجود دارد. این است که داوطلبان فکر می‌کنند، باید با یکدیگر قرار بگذارند و با هم درس بخوانند و یا این‌که برنامه مشترکی داشته باشند. این کار هم شاید در بعضی موارد کارساز و مفید باشد ولی منظور، داشتن تبادل اطلاعات با یکدیگر است. چه ایرادی دارد اگر داوطلبی یک مطلب جالب پیدا می‌کند، آن را به دوستش بگوید.

 

² اصل دهم: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات داوطلبان کنکور آزمون ارشد و دکتری، مطالعات تک درس و مقطعی است. فراموش نکنید که کنکور امتحانی است که از تمام دروس برگزار می‌شود. بنابراین ذهن شما باید آمادگی لازم برای درگیر بودن با درس‌های مختلف را پیدا کند. به بیان دیگر برای کنکور باید همه درس‌ها را منظم و با هم جلو برد.

 

توصیه‌ای که ما به شما داوطلبان آزمون آزمون ارشد و دکتری می‌کنیم، دو مطلب است:

۱- هفته‌ای نگذرد که از درسی، رد‌پایی نباشد (خوب دقت کنید، گفتیم درس و نه کتاب).

۲- در هر روز حداقل در سه موضوع درسی، مطالعه داشته باشید.

پس حواستان باشد که مطالعه تک درس و مقطعی نباید داشته باشید.

مثلاً اگر در یک کنکور آزمایشی نتیجه یک درس شما ضعیف بود. نباید دچار این اشتباه شوید که درس‌های دیگر را رها کرده و برای مدتی فقط به مطالعه آن درس بپردازید. اصولاً یکی از اشتباهات داوطلبان کنکور همین است، بخصوص افرادی که در کنکورهای آزمایشی شرکت می‌کنند. یعنی در هر کنکور بر روی یک یا دو درس خاص تاکید می‌کنند و به قول خودشان آن درس یا درس‌های خاص را توپ توپ می‌خوانند.

یعنی در یک حلقه‌ای می‌افتند که دست آخر، شب کنکور هم احساس می‌کنند که به همه درس‌ها باید رسیدگی کنند. می‌گویید. نه ! این کار را بکنید تا نتیجه آن را ببینید.

 

² اصل یازدهم: داوطلبان کنکور ارشد و دکتری دو اشتباه رایج را هنگام خواندن کتب مرتکب می‌شوند:

۱- هر کتاب یا مطلبی را که می‌خوانند سعی می‌کنند به قول خودشان full بخوانند. یعنی همه مطالب را حفظ کنند و به خاطر بسپارند و یا حتی بعضی اوقات آن‌چنان زیاده‌روی می‌کنند که چندین مدل تست هم در آن مقوله می‌زنند تا تسلط به حد اعلای خودش برسد! خوب، آفرین که این کار را کردید ولی مگر شما فردا کنکور دارید، نه چندین ماه دیگر!! پس حتماً مطالب احتیاج به مرور دارد خوب، اگر بخواهیم با همه کتاب‌ها و مطالب به این نحو برخورد کنیم، دفعه بعدی که نوبت مرور این مطالب می‌شود، چه زمانی است؟ بدیهی است که چند ماه دیگر می‌شود خوب، در این مدت، ۲ اتفاق افتاده است:

الف- زمان زیادی گذشته و در نتیجه بسیاری از مطالب فراموش شده است.

ب- در این مدت، ذهن شما درگیر مطالب بسیار دیگر هم بوده است و قاعدتاً حافظه و ذهن شما بعضی از مطالب را پاک کرده و مطالب جدید را جایگزین می‌کند.

حال چه می‌شود! دفعه بعدی که نوبت مرور این مطالب خوانده شده می‌رسد، هم حجم زیادی از مطالب فراموش شده است و هم این‌که از نظر روحی به شما صدمه می‌زند. زیرا از خودتان توقع دارید که خیلی چیزها را بلد باشید ولی می‌بینید که این طور نیست (احساس فراموشی در کنکوری‌ها).

بهترین کار این است که نحوۀ خواندن و توقع خودمان را در هر بار مطالعه دروس منطقی کنیم. دقت کنید که این بار را باید کم کم جمع کرد. شما یک ورزشکار را در نظر بگیرد. این ورزشکار برای رسیدن به اوج آمادگی، احتیاج به انواع و اقسام تمرین‌های مختلف دارد، مثلاً تمرین‌های قدرتی، این ورزشکار از ابتدا کار که نمی‌تواند یک وزنه ۵۰۰ کیلوگرمی را بردارد. آرام آرام شروع کرده و به مرور زمان به این وزنه می‌رسد می‌خواهیم بگوییم شما هم در برخورد با درس‌ها و جهت کسب آمادگی این کار را بکنید، یعنی ۵۰۰ کیلو بار را از همان ابتدا برندارید و چندین ماه با خودتان بکشید بلکه آن بار را کم کم جمع کنید، مثلاً ۵۰ کیلو، ۵۰ کیلو و مهمتر آن‌که با این توقع معقول، اتفاقی که می‌افتد آن است که فاصله بین دفعات مراجعه به یک مطلب کم می‌شود. یعنی مطالب زودتر مجدداً جلو چشم شما ظاهر شده و در ذهنتان تازه می‌شود

۲- اشتباه رایج دیگر که متاسفانه توسط بعضی‌ها هم به آن دامن زده می‌شود، نحوه برخورد با دروس حفظی است. گفته می‌شود این‌ها را الان بخوانم یادم می‌رود، باشد آخر کار می‌خوانم. بله، اگر نحوه خواندن شما آن باشد که در بند ۱ گفتیم و بعد هر برنامه‌ای برای مرور آن در فواصل زمانی نداشته باشید، آن مطالب فراموش می‌شود، ولی این‌که نشد دلیل، یعنی یک نحوه برخورد غلط را به عنوان دلیل بیان کنیم.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون آزمون ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

جدیدترین اخبار دکتری و آزمون ارشد

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

چگونه برای آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۱)؟

نوشته بعدی

چگونه به ‌طور عملی  برای  آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی را انجام دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی