بارگیری صفحه

مشاوره برنامه‌ریزی عمومی کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۲  (۱)

مشاوره برنامه‌ریزی عمومی کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۲  (۱)

 

موارد زیر سوالاتی بوده‌اند، که داوطلبان آزمون مقاطع تکمیلی (ارشد و دکتری )در طی سال‌های اخیر از مشاوران سنجش امیرکبیر پرسش نموده‌اند.

 

سوال: برای درس با ضریب ۳ و مقدار مطالعه روزانه ۶ساعت در دور اول (دور اجمالی)، چند ساعت به این درس باید اختصاص داد؟

پاسخ: اگر فرض کنیم دور اول ۱۶هفته (۱۱۲روز) باشد و جمعه روز مرور دروس باشد پس هر هفته می‌توان ۳۶ساعت مطالعه کرد.

محاسبات فوق با فرض این است که تعداد سوالات هر درس یکسان می‌باشند.

نکته بسیار مهم: در صورتی‌که تعداد تست‌های درس ضریب ۲، ۲۰عدد باشد و تست‌های درس ضریب ۱، ۳۰عدد باشد آنگاه برای درس ضریب ۲، زمانی به اندازه  بیشتر از درس ضریب ۱، باید وقت گذاشت یعنی در اینجا برای درس ضریب۲ باید  برابر درس ضریب ۱ وقت گذاشت نه ۲برابر.

 

سوال: روی چه درس‌هایی باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم؟

پاسخ: اصولا ً بهتر است روی دروس تخصصی آن رشته که ضرایب بالاتری دارند سرمایه‌گذاری کرد ولی این بدان معنی نیست که از سایر دروس غافل شده و یا آن‌ها را حذف کنیم.

 

سوال: آیا حذف زبان عمومی و تخصصی  در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری را توصیه می‌کنید؟

پاسخ: خیر. زبان به غیر از آن‌که باعث افزایش انحراف تراز ما می‌شود قوت در این درس باعث سهولت تفهیم مطالب و دروس ارشد و دکتری ۱۴۰۲ که اکثراً به زبان انگلیسی می‌باشند بوده و اگر مطالعه این درس اصولی انجام شود به‌راحتی می‌توان اکثر تست‌های زبان عمومی و تخصصی را با اندکی زمان درست زد.

 

سوال: آیا برنامه‌ریزی همه افراد مثل هم است؟

پاسخ: خیر. برای افراد متفاوت برنامه‌ریزی متفاوت نیاز است قطعاً برنامه‌ریزی برای داوطلبی که دانشجو است با داوطلبی که کارمند است یا داوطلبی که تغییر رشته می‌دهد متفاوت است.

 

سوال: چگونه مطمئن شویم برنامه‌ریزی‌مان  برای آزمون دکتری  و کارشناسی ارشد درست است؟

پاسخ: کارنامه آزمون آزمایشی نشان دهنده وضعیت تحصیلی داوطلب است. شرکت در کنکورهای آزمایشی و پاسخگویی به روش تریز و محاسبه درصدهای انجام شده، حل و بحث کردن و توانایی تحلیل مسائل هنگام درس خواندن گویای روند پیشرفت شما می‌باشد.

 

سوال: حجم زیاد مطالب و جزوات را که می‌بینیم، بی‌خیال کنکور می‌شوم توصیه شما در این زمینه چه می‌باشد؟

پاسخ: حجم انبوه مطالب نباید شما را از هدفتان دور کند. اگر برنامه‌ریزی درست انجام دهید با توجه به زمان موجود (حداقل ۲ ماه یا ۸ هفته) به راحتی می‌توان با روزی حداقل ۶ ساعت تمام جزوات و کتب را مطالعه و مرور کنید.

 

سوال: آیا در کنار بسته آموزشی سنجش امیرکبیر باید کتاب‌های درسی دیگری یا کتب مرجع را مطالعه کنیم؟

پاسخ: خیر. تمام منابع و مراجعی که شما نیاز داشته‌اید فراهم شده است. فقط باید یک برنامه‌ریزی منظم و صحیح را اجرا کرده و منتظر نتیجه آن باشید.

 

سوال: نظر شما راجع به حذف یک درس چیست؟

پاسخ: با توجه به تجربه موسسه، حذف دروس امری منطقی و صحیح نبوده و به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. برای دروسی که ضریب کمتری دارد، توصیه می‌شود حداقل ۱دور مطالب خوانده شود و فرمول‌ها و نکات کلیدی به ذهن سپرده شود. زیرا ممکن است آن درسی که شما حذف می‌کنید در کنکور تست‌های بیشتری به آن اختصاص یابد یا این‌که تست‌های ساده‌تری از آن مطرح شود و درسی را که شما زیاد بر روی آن حساب کشیده و سرمایه‌گذاری کرده‌اید بالعکس باشد.

 

سوال: اصلاً چرا باید  برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری برنامه‌ریزی کرد؟

پاسخ: برنامه‌ریزی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم چشم انداز درستی از نتیجه هدفمان داشته باشیم. برنامه‌ریزی به ما می‌گوید که چقدر باید زمان بگذاریم تا بتوانیم نتیجه‌ای مطلوب کسب کنیم. چون اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم ممکن است بعد از مدتی درس خواندن به این نتیجه برسیم که زمان محدود است و نمی‌توان تمام درس‌ها را به پایان رسانید و در نهایت به نتیجه‌ای دلخواه که همان قبولی در کنکور است دست پیدا نمی‌کنیم.

 

سوال: در برنامه طراحی شده، بهتر نیست یک درس را انتخاب کنم و آن را در طول یک هفته خوانده و کنار بگذارم؟

پاسخ: خیر. این روش به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. با این روش شما در طول یک هفته بسیار روی آن درس مسلط می‌شوید و شاید به‌راحتی بتوانید درصد بالایی از تست‌های آن درس را در کنکورهای سال‌های گذشته بزنید. ضعف این روش این است که شما بعد از ۲ هفته  که درس دیگری را شروع کرده و به اتمام می‌رسانید دیگر اکثر مطالب درس اول را فراموش می‌کنید و کارایی شما در درسی که قبلاً خوانده‌اید به می‌نیمم خود می‌رسد، لذا توصیه می‌شود در برنامه روزانه خود حداقل ۲ درس و حداکثر ۴ درس را بگنجانید.

 

سوال: ترتیب خواندن کتب و جزوات بسته‌های ‌آموزشی سنجش امیرکبیر چگونه می‌باشد؟ آیا ترتیب خاصی وجود دارد یا هر طور که راحتیم می‌توانیم دروس را مطالعه کنیم؟

پاسخ: بهتر است با جزوات دانشگاهی شروع کنید و بعد از آن می‌توانید سراغ کتب رفته و سپس نکات تکمیلی و نکات برتر را مطالعه نمایید. نکته حائز اهمیت این است که طوری برنامه‌ریزی کنید که، ابتدا از هر درس حداقل یک منبع را مطالعه کنید، نه این‌که از یک درس همه منابع آن را بخوانید. مثلاً این روش اشتباه است که از درس ریاضی، جزوه دانشگاهی، کتاب نکته و تست و نکات تکمیلی آن را با هم بخوانید.

 

سوال: اهداف به چند دسته تقسیم می‌شود و چگونه می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد؟

پاسخ: اهداف به سه دسته تقسیم می‌شود:

۱- اهداف بلندمدت: قبولی در کنکور کارشناسی‌ارشد یا دکتری دانشگاه سراسری، دانشگاه امیرکبیر سال آینده.

۲- اهداف میان‌مدت: مسلط شدن به دروس به‌خصوص تسلط نسبی بر روی زبان خارجه.

۳- اهداف کوتاه‌مدت: مطالعه تعدادی دروس در ماه جاری.

 

سوال: برای اجرای صحیح برنامه‌ریزی چه کارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟

پاسخ:

الف) سعی کنید بین هر دو بار مطالعه از یک درس یک روز فاصله بیفتد.

مثلاً اگر برای یک درس فرصت دوباره مطالعه در هفته خواهید داشت و روز انتخابی اول شما یک‌شنبه است بهتر است روز دوم مطالعه شما سه‌شنبه به بعد باشد.

ب) اگر می‌توانید مطالعه مستمر انجام دهید، هر نوبت مطالعه را دو ساعت و نیم در نظر گرفته و اگر نمی‌توانید مطالعه مستمر انجام دهید یک ساعت و نیم برای هر نوبت مطالعه مناسب است.

ج) از بین تعداد دفعاتی که یک درس می‌خوانید زمانی را برای دوره و تمرین در نظر بگیرید. برای دوره و تمرین بین ۴۵ دقیقه الی یک ساعت زمان کافی است.

د) هنگام تنظیم برنامه با گذاشتن علامت‌های قراردادی ساعات مطالعه را از مرور و تمرین جدا کنید.

 

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

جدیدترین اخبار دکتری و کارشناسی ارشد

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

اصول برنامه‌ریزی آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ به روش سنجش امیرکبیر

نوشته بعدی

مشاوره روش‌های مطالعه در کنکور ارشد و دکتری ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی