بارگیری صفحه

برنامه‌ریزی سنجش امیرکبیر برای مقاطع عالی و تکمیلی

برنامه‌ریزی سنجش امیرکبیر برای مقاطع عالی و تکمیلی

۱- ابتدا هر داوطلب کنکور ارشد و دکتری باید منابع اصلی را تهیه کرده و سپس آن‌ها را مطالعه کند.


۲- برای آزمون کنکور منابع زیاد مطالعه کردن به معنی قبولی نمی‌باشد بلکه درست مطالعه کردن منابع اصلی، ملاک قبولی می‌باشد.
۳- منابع اصلی به منابعی اطلاق می‌شود که همه مطالب و منابع در آنجا بحث شده و تمام سرفصل‌های کنکور را پوشش داده و جزء منابع پر سوال محسوب می‌شود. توجه شود که ممکن است برای یک کتاب چندین منبع مهم وجود داشته باشد که دانشجو بایستی بهترین‌ها را انتخاب کرده و مطالعه نماید. (این مهم را سنجش امیرکبیر با تکیه بر تجربه داوطلبان رتبه برتر سال‌های گذشته انجام داده است).
۴- سعی کنید منابع کنکور و سوالات حداقل ۴ سال گذشته را تهیه و مطالعه کنید.
۵- منابع، صرفاً کتب نمی‌باشند بلکه ترکیبی از جزوات دانشگاهی معتبر، جزوات نکته و تست داوطلبان رتبه برتر سال‌های گذشته، خلاصه درس‌های داوطلب و برنامه‌ریزی تا زمان کنکور می‌باشد.
۶- داوطلبانی که دانشجو هستند سعی کنند، در ترمی که می‌خواهند کنکور بدهند دروس سبک و عمومی را انتخاب کنند.
۷- داوطلبانی که کارمند هستند سعی کنند، تا حد امکان مرخصی گرفته و کمتر اضافه کاری بایستند.
۸- داوطلب باید تا قبل از کنکور، دروس را حداقل ۳ دور مطالعه کند. (درس و تست با هم، به روش سنجش امیرکبیر).
۹- برای دروس ضریب بالا، متناسب با زمان خالص خود، زمان مناسبی را در نظر بگیرید.
۱۰- در برنامه‌ریزی ابتدا زمان خالص خود را محاسبه و سپس متناسب با آن شروع به برنامه‌ریزی نمایید.
۱۱- برنامه‌ریزی شما بستگی به زمان باقی‌مانده تا کنکور دارد.
۱۲- به هیچ‌وجه درسی را حذف نکنید. در صورت ضعیف بودن در درسی، می‌توانید آن را بین دروس دیگر مطالعه کنید.
۱۳- حتماً تمام جزوات و کتبی را که مطالعه می‌کنید خلاصه‌برداری کنید.
۱۴- برای آگاهی از وضعیت خود حتماً در کنکورهای آزمایشی شرکت کنید.
۱۵- زمان خالص با توجه به حذف زمان رفتن به کلاس و کارهای مختلف بدست می‌آید.
۱۶- اگر شاغل و دانشجو نیستید در برنامه روزانه خود حداقل ۳ درس را قرار دهید.
۱۷- درس‌هایی را در برنامه خود قرار بدهید که مطلب آن‌ها متفاوت باشد. به‌عنوان مثال هیچ‌گاه دروس ریاضی را با هم نخوانید بلکه سعی کنید مثلاً درس ریاضی مهندسی، درس زبان، درس الکترونیک را با هم بخوانید.
۱۸- هیچ‌گاه یک درس را به تنهایی در یک روز نخوانید یا این‌که هیچ‌گاه طوری برنامه‌ریزی نکنید که یک درس را در طول یک هفته خوانده و کنار بگذارید.
۱۹- سعی کنید به میانگین مطالعه روزانه ۷ الی ۸ ساعت برسید و یک ماه نزدیک کنکور، این زمان را حداقل به ۱۲ ساعت برسانید.
۲۰- برای یک ۲ ساعت برنامه‌ریزی روزانه، منظور ۵/۱ ساعت مطالعه مفید و نیم ساعت استراحت می‌باشد.
۲۱- قبل از برنامه‌ریزی به این نکته توجه داشته باشید برای یک درس (مثل ریاضی) ممکن است چند کتاب و جزوه داشته باشید ابتدا تعداد آن‌ها را شمرده و سپس با توجه به این تعداد برنامه‌ریزی کنید. اشتباه بعضی از دانشجویان این است که اکثر توان خود را به منابع درجه ۲ و ۳ اختصاص می‌دهند و کمتر به مطالعه منابع اصلی و درجه (۱) می‌پردازند و همین امر فراگیری دروس را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین در اینجا مشخص می‌شود که انتخاب درست منابع یعنی طی کردن ۵۰% مسیر. و این خلایی است که سنجش امیرکبیر شناسایی کرده و سعی نموده با توجه به تجربه مشاوران و رتبه‌های برتر سال‌های گذشته داوطلبان را در انتخاب صحیح یاری کند.
۲۲- هر کتاب یا جزوه‌ای که به اتمام می‌رسد در برنامه ثابت و با ستاره‌دار کردن، در کمترین زمان به مرور مطالب خلاصه‌برداری شده از آن بپردازید تا از فراموشی آن جلوگیری شود.
۲۳- در برنامه‌ریزی روزانه حتماً وقتی را به مرور و جمع‌بندی دروس کنکوری (یا خلاصه‌برداری) اختصاص دهید. رمز موفقیت همه داوطلبان رتبه برتر کنکور مقاطع مختلف، مرور درس‌ها بوده است.
۲۴- سعی کنید خلاصه‌برداری از کتب یا جزواتی که مطالعه می‌کنید، حداقل ۱۰% و حداکثر ۲۰% حجم جزوات یا کتب خوانده شده باشد.
۲۵- مرور دروس ستاره‌دار باعث می‌شود که فراموشی دروس به می‌نیمم مقدار خود برسد.
۲۶- در برنامه روزانه خود سعی کنید نیم ساعت زمان مطالعه خود را افزایش دهید.
۲۷- عدم خلاصه‌برداری و مرور مطالب، یعنی فراهم آوردن شرایطی که عدم قبولی ما را میسر می‌کند.
۲۸- داوطلبان عزیز، هیچ‌گاه منتظر فراهم شدن شرایط نباشید چرا که هیچ‌وقت شرایط ایده‌آل فراهم نخواهد شد. بلکه برای رهایی از این موقعیت دنبال چاره‌جویی باشید. مثلاً اگر زمان خالص کمتری دارید سعی کنید با کم‌کردن میزان خواب و استراحت بدان برسید.
۲۹- در صورت نداشتن زمان خالص کافی، به هیچ وجه مرور دروس ستاره‌دار را از برنامه حذف نکنید.
۳۰- برای تمام دروس ستاره‌دار، تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته را بزنید و آن‌ها را به چند هفته آخر موکول نکنید. در ضمن حتماً تکنیک تریز ارائه شده توسط سنجش امیرکبیر را برای دفترچه‌های کنکور سال‌های گذشته اجرا کنید.
۳۱- دوستان و داوطلبان عزیز توجه داشته باشند که برنامه‌ریزی‌هایی که توسط مشاوران ارشد سنجش تکمیلی امیرکبیر ارائه شده است. قبلا توسط همین مشاوران انجام شده لذا نقطه ضعف‌ها و قوت‌های تمام راه‌های موجود را این دوستان بررسی کرده و بهترین روش‌ها را به شما پیشنهاد داده‌اند.
۳۲- داوطلبان سعی کنند در کنار تست‌های سراسری، تست‌های دانشگاه آزاد را نیز در برنامه مطالعه خود قرار دهند.
۳۳- به هیچ‌وجه یک درس که از چند جزوه یا کتاب (مثلاً ۴ جزوه یا کتاب) تشکیل شده را کامل مطالعه نکنید. ابتدا یک جزوه از آن درس را به‌طور کامل مطالعه کرده و به سراغ درس بعدی بروید و پس از آن‌که همه دروس را (حداقل یک جزوه از هر درس) خواندیم به سراغ جزوات دیگر آن دروس می‌رویم.
۳۴- در برنامه روزانه خود حداقل یک ساعت را به مطالعه زبان اختصاص دهید و سعی کنید روزانه حداقل ۵ لغت زبان عمومی و ۵ لغت تخصصی را حفظ کنید.
۳۵- در برنامه‌ریزی می‌توانید، جای دروس و مقدار ساعات آن‌ها را متناسب با قوی و ضعیف بودن خود تنظیم نمایید.
۳۶- داوطلب در برنامه روزانه خود می‌تواند با فرض اتمام هر کتاب یا جزوه، کتاب یا جزوه دیگری را جایگزین کند و نحوه و زمان اتمام هر کتاب به میزان عملکرد افراد بستگی دارد.
۳۷- به هیچ‌وجه از تعداد زیاد دروس در برنامه‌ریزی خود مایوس نشوید، چرا که تنها تفاوت شما با کسی که‌ بی‌برنامه حرکت می‌کند، مرور و تکرار و تمرین در برنامه‌ریزی درسی است. لذا پیشنهاد می‌شود همه دروس را مطالعه کرده و زمان کارهای جانبی خود را می‌نیمم کنید.
۳۸- داوطلبان عزیز توجه داشته باشند که در چند سال اخیر، سوالات بسیار مفهومی و دقیق طراحی می‌شوند لذا به داوطلبان توصیه می‌شود که کتب و جزوات متنوع از دانشگاه‌های مختلف را حتی المقدور مطالعه کنند. سنجش تکمیلی امیرکبیر جزوات دستنویس و تایپی دانشگاه‌های معتبر کشور را در قالب فایل‌های PDF در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.
۳۹- در هر رشته و گرایش، دروسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد که به شدت رتبه افراد را جابه‌جا می‌کند و در رتبه‌آوری دانشجویان تأثیر می‌گذارد.
۴۰- به عنوان نکته پایانی در این مبحث پیشنهاد می‌شود که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تفریحات را در چند ماه پایانی تا زمان کنکور تعطیل نمایید، بعد از کنکور به اندازه کافی فرصت دارید تا مفصلاً تفریح کنید.

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری به روش سنجش امیرکبیر

 

جدیدترین اخبار دکتری و کارشناسی ارشد

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

چگونه برای آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۱)؟

نوشته بعدی

چگونه به ‌طور عملی  برای  آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی را انجام دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی